Vsadím se, že takhle otázka tě napadla minimálně jednou. A to je moc dobře.
Terapeuty, průvodce seberozvojem a kruhy, nebo i kouče tohle někdy čas od času napadne. Někdy dokonce mají pocit, že něco ne úplně dobře zvládnuly a nebo v sobě nesou nejistotu, jestli tohle je ta správná cesta, kterou s klientem jít a na co se ho ptát.
Tohle vše, se děje velké většině lidí, kteří pracují s lidmi v tématu seberozvoje i psychického zdraví.
A už hned na začátku ti můžu napsat, to, že se ptáš teď ty sama sebe. Je znamení, že patříš k těm dobrým terapeutům (pozn. Pokud jsi kouč nebo průvodkyně, šamanka, čarodějka či jiný pomáhající profese volně si za terapeut dosaď, kdo se cítíš být).
Častěji právě ty dobré a ty, kteří už toho ví hodně. Protože ti, kdo toho ví hodně, také ví, že toho hodně ještě neví. A tak v sobě nosí nejen třeba pocit, že to, co ví a umí jen hrají, a jednou se na to přijde tzv. Imposter syndrom., Nebo mají pocit, že pořád ví jen kapičku z toho, co by mohly vědět. Je to vůbec reálné vědět všechno?
Už s obavou, hledáš v seznamu dosažené vzdělání? Nehledej ho.
A jestli jako první hledáš se obavou položku jsem dobrý terapeut, když mám dosažené psychoterapeutické vzdělání, vysokou školu, ten jeden správný certifikovaný výcvik atd. Tak si můžeš oddychnout.
Čím déle jsem v praxi a vedu komunitu U léčitelskych ohňů, tím víc vnímám, že rozdíl mezi dobrým a špatným terapeutem je v tom, jak co dělá ne ve vzdělání. Jo a taky jsem vyrostla v domácnosti, kde máma je homeopatka a později se stala i kraniosakrálním terapeutkou s titulem MvDr. (veterinář). To být dobrý není o titulu.
A ještě jedna důležitá myšlenka na začátek. Taky mám dny, kdy taky pochybuji nebo si nejsem 100% jistá. A právě naopak bojím se dne, kdy si být jistá, začnu, protože tam se mi jednodušeji stane, že neuvidím, jak dělám čím dál větší chyby.
Seznam, který jsem dál napsala, je to, co mi příjde v práci terapeuta jako důležité měřítko kvality jeho práce a to, co ho dělám dobrým.
Umění dobrého terapeutky, koučky nebo čarodějky je v tom, jak se stará o to, co dělá.
1. Sebereflexe a reflexe setkání s klienty.
Pravdivě se otáčíte za tím, co už jste udělali s klientem. Jak vypadala vaše terapie a jeho posun v ní. Ať už je to proto, abyste se poučili, nebo proto, že něčeho chcete dělat víc.
Můj tip: Po setkání s klienty si většinou dávám 5 minut na rekapitulaci toho, co se povedlo, nepovedlo. A kde mi třeba přišlo, že bych mohla udělat něco jiného nebo jít třeba do větší hloubky a víc se ptát. Klientům taky na závěr setkání nabízím prostor pro jejich rekapitulaci a vyřčení toho, s jakým tématem si chtějí pobýt, co si berou s sebou domů a co jim přišlo užitečné.
2. Nehrát si na hrdinu.
Nejste tu od toho, abyste každého zachránily. Někdy to prostě nejde. Nehrajete si na hrdiny a hrdinky tam, kde už končí vaše terapeutické kompetence. A klidně doporučíte klientovi jinou cestu než sebe a nevnímáte to jako své selhání. Víte, že některé situace nepotřebují jednoho člověka na vyřešení, ale klidně i tři a navíc třeba velmi blízkou spolupráci s rodinou,
3. Otevřený a důvěrný vztah s klientem
Začínáte tam, kde jste přestaly. Když přichází nový klient budujte důvěru a hledejte společný jazyk a pak pokračujte dál. Pak je také možné jít do větších hloubek nebo otevírat postupně i velké věci. Nespěcháte na klienty a respektujete jejich pravdu i načasování.
4. Etický kodex
Ctíte svůj vlastní etický kodex. Nemanipulujete s klienty, nechcete po nich dárky nebo služby zdarma. Dáváte si pozor, když se do vás klient zamiluje, nebo vy do něj, abyste nepřekročily hranici terapeutického vztahu. Máte kolegy nebo kamarádky, které si všimnou, že se s vámi něco děje a dají vám to vědět.
5. Střídáte období vzdělávání se a období integrace znalostí
Dáváte si prostor pro vzdělání i pro integraci znalostí. Neučíte se pořád a pořád nové věci bez toho, abyste je využily v praxi. Stavíte na tom, co už umíte.
6. Pečujete o sebe a máte svou podpůrnou síť
Chováte se k sobě s respektem a úctou, protože jste svůj vlastní pracovní nástroj. Víte komu se ozvat, když se něco děje ve vašem životě anebo když si chcete promluvit jen tak. Umíte si dát prostor pro sebe, když ho potřebujete a odpočívat. Dobíjíte baterky.
7. Máte plán na krizové situace
Víte o koho se můžete opřít, když se v práci s vašim klientem děje něco, co je neobvyklé anebo na to, co se děje nemáte kompetence. (Jedním z takových lidí na koho se obrátit jsem i já.)
Víte, co dělat, pokud je váš klient v krizové situaci anebo je v rámci setkání velmi zahlcený vlastními emocemi. Vnímáte citlivě, kdy se něco vymklo kontrole v rámci vaší práce s klientem a umíte v tu chvíli požádat o prostor na zamyšlení, konzultaci s kolegyní atd, než ho příště objednáte na setkání.
Doufám, že teď už jste si dostatečně oddechly, a máte o co se opřít, když vás znovu přepadnout pochybnosti. A pokud přeci jen přidejte se do komunity U léčitelských ohňů. Můžeme je tam sdílet spolu a nebo se můžete ptát na cokoliv, co zrovna řešíte a nebo se potkat online na konzultaci.